21
лютого
Міжнародний
день рідної мови
Конкурс юних філологів
(сценарій
виховного заходу для учнів 8 класу)
Мета: розвивати
в учнів уміння й навички усного спілкування українською мовою, грамотність;
розвивати навички виразного читання й мовлення;виховувати повагу та любов до рідної мови , гордість за її милозвучність
та багатство
Обладнання: макет
осіннього дерева з різними фруктовими плодами, квітами,метеликами;кошики для
збору врожаю, картки з завданнями, грамота переможцям, подарунки.
Хід свята
Учениця під
музику читає слова.
Яка
прекрасна українська мова! Виплекана колоссям, землею, виспівана птахами,
звеличена письменниками. Мова… Яка ти
багатогранна, ніжна, чиста, як промінчики сонця, що яскравим сяйвом осипають
землю добром, радістю, плодами… Ти квітуєш пелюстками слів у морозних думах
полину, даєш поетові дужі крила, щоб зміг піднятися у височінь, ученим ти
відкриваєш мудрість людської душі. Ти повна сил, як кремезний дуб широколистий,
тобі рости, рости і не в’янути, бо у твоїм серці – «великого
народу ніжна і замріяна душа».
Перші
слова.. Вони – з матусиної колискової, бабусиної легенди. Саме вони відкривають
дитині безмежний світ зеленої діброви – мови. Отже, мова – спів, мова – казка.
У мові – сиві віки і юний прийдешній день.
Я –
українка і цим пишаюся! Мову рідну шаную і люблю. Що я можу зробити задля її
розквіту? Виконуючи поетове напучування, берегтиму, «як парость виноградної
лози». Продовжуватиму та зберігатиму її традиції. Мова для мене є материнською
піснею над колискою, радістю кохання. Я черпаю глибини її багатства. Берегтиму
цей неоціненний скарб, буду патріотом своєї держави. Завжди згадую слова Тараса
Шевченка: «Ну щоб, здавалося, слова… Слова та голос – більш нічого. А серце б’ється-ожива, як їх почує!.. Знать, від Бога і голос той і ті слова…»
Вчитель:-А звідки ж взялися ті слова?
З гірського потічка чи бурхливої річки,з рути-м яти чи євшан-зілля,від зорі чи
місяця народилася?А зараз ми про це і дізнаємося з легенди «Як ростуть слова»
Інсценізація легенди «Як ростуть слова»
Про це вже
мало хто пам'ятає, бо минуло відтоді не сто, не двісті, а тисячі років. На
щедрих землях серед гір жило плем'я німів. Німі вирощували виноград, персики,
апельсини, усіляку городину, були працьовиті, а тому й жили в достатку. Та коли
б ми з вами якимось дивом потрапили в ті краї, то не почули б жодного слова.
Тільки шум водоспаду й щебетання пташок лунали там. Німі не вміли говорити —
тільки губами ворушили й читали слова по вустах. Може, то було й непогано, бо ж
не спалахували ні сварки, ні лайки, а тому приятелювали між собою і старий, і
малий.
І тільки
бабуся Мова жила самотиною за високим муром. Щодня вона поралася у квітнику.
Мову вважали чарівницею, адже вона розумілася на травах: яка від кашлю, яка від
зубного болю, а яка від лихоманки. Якось до бабусі прийшов юнак. З його
тремтячих уст дізналася Мова про горе. Сусідська дівчина, сліпа від народження,
почувалася дуже самотньою й марніла, гасла з дня на день. Нім нічим не могли їй
зарадити, бо сліпа дівчина не бачила слів утіхи...
— Не можу я
повернути дівчині зір, — похитала головою бабуся Мова. —Та є в мене таємниця.
І Мова повела
хлопця у свій дивовижний квітник.
— Ми тут... Ми
тут... Ми тут... — забриніло зусібіч. Ті звуки линули від квітів.
— Це — слова,
— пояснила бабуся. — Зірви найкращі, віднеси дівчині, хай вона почує, хай
радість прийде в її засмучену душу.
Який же то був
букет! Мінився золотими, синіми, червоними барвами, пахтів, наче персиковий
сад, і звучав так чарівно, що завмирало серце.
— Ти...
вродлива... ти... потрібна мені... я буду... завжди
поруч... з
тобою...
А наступного
дня всі німі з'юрмилися біля подвір'я бабусі Мови. Вони прийшли по слова.
Благально простягали руки, з надією дивилися на Мову.
— Я навчу вас
вирощувати слова, — прошепотіла старенька й винесла кошик із корінчиками. —
Кожне слово, наче квітка, має корінь. А з нього виростають листочки — суфікси,
пагінці — префікси і пуп'янки — закінчення. З одного кореня може вирости багато
слів-квітів. Бережіть свої квітники, виполюйте бур'яни і вирощуйте найкращі
слова.
По корінчику
розібрали німі щедрий дарунок Мови, обсадили всю землю дивоквітами й передали
наступним поколінням таємницю про те, як ростуть слова
Вчитель: Увага! Увага! Увага!
Розпочинаємо змагання на кращих знавців рідного слова.
Отже, хай щастя перемоги випаде тому,
хто краще знає українську мову та літературу.
Отож запрошую команди зайняти
ігрові місця.
Представлення команд. У сьогоднішніх змаганнях беруть
участь команди учнів 8-х класів.
Але змагання наші непрості. Сьогодні
я пропоную вам демонструючи свої знання з мови ще й зібрати з нашого
незвичайного дерева урожай.
Але щоб отримати дозвіл до
початку змагань вам необхідно представити назви та девізи своїх команд.
Представлення команд. Девізи.
Отже розпочинаємо!
1. «МОВНЕ АСОРТІ».
Завдання: дати відповіді на запитання на швидкість. За кожну
правильну відповідь по 1квітці..
Державна мова України. (українська)
З якого знаку починається діалог? (з тире)
Наука,
що вивчає знаки мови? (фонетика)
Назвіть
головні члени речення? (підмет
і присудок)
Як
називаються літери, що записані в певному порядку? (алфавіт)
Скільки
букв «о» в слові молоко? (3)
Слово,
що має багато значень?
(багатозначне)
Остання
буква у слові «сім»?
(«ем»)
Назвіть
одним словом сталі словосполучення?
(фразеологізми)
Найменша
одиниця мови
(звук)
Слова,
що мают спільний корінь? (спільнокореневі)
Який
знак ставиться в кінці розповідного речення? (крапка)
Яка
буква не має звука? (м`який знак)
Словник,
з якого дізнаємося значення слів?
(тлумачний)
Сьомий
відмінок нашої мови?
( Кличний)
Частина
слова перед коренем?
( Префікс)
Які
знаки ставляться при прямій мові?
(Лапки)
Розмова двох
осіб?
(діалог).
-
Ну що ж, вітаю вас з першим збором врожаю.
-
Слідуючий наш конкурс має назву
2.«ЮНІ ПОЕТИ»
-
Кожна з команд отримує картки. Ваше завдання заримувати слова:
І
команда
ІІ команда
Сміх,
сніг, весна, краса
Буває, забуває, мова, діброва
- Тож
починаємо!
Конкурс вболівальників
-
А поки команди працюють ми спробуємо перевірити, як же наші глядачі знають
українську мову. Пропоную вам відгадати загадки
про знаки пунктуації та букви:
Він після речення, цитати
Вмостився, схожий на гачок.
Усіх нас змушує читати,
А сам ні пари з вуст –
мовчок… (знак питання)
Вони для речення багато
важать:
Турботливо обнімуть, як
дружки,
І вставлені слова, й цитату
вкажуть.
Тепер скажіть, а хто ж
вони? (дужки)
Маленька, менша від мачинки,
Ні з ким не стану на борню,
А при читанні, коли треба,
Людини мову зупиню. (крапка)
Ми, звичайно, не хитруєм;
Нас і бачать, нас і чують.
Це зовсім не дивина.
Відрізняємось ми чим?
Літер дві, а звук один. (дж, дз)
Хто абетку з вас вивчав,
Різні букви зустрічав.
Кожна з них – від А до Я-
Промовля своє ім.`я.
Лиш одна із них німа.
Здогадався,певно,всяк
Звуть цю букву… (м`який знак)
-Отож надаємо слово командам.
-Дякуємо. Перемогу в цьому
конкурсі отримує команда……
3.ФРАЗЕОЛОГІЗМИ».
Подані три фразеологізми
ввести у одне речення. Чиє речення виявиться найбільш змістовним, той і
перемагає.
Для 1-ї команди: як курка
лапою, ні риба ні м’ясо, крокодилячі сльози.
Для 2-ї команди: ноги на
плечі, нюні розпускати, кишки марша грають.
4. «КОНКУРС ЮНИХ ХУДОЖНИКІВ»
Намалюйте прислів
я так,щоб команда суперників змогла його відгадати.
1.Язик до Києва
доведе.
2.За двома
зайцями поженешся,жодного не піймаєш.
5. «АНТИСУРЖИК».
Командам видається записані
три речення, які вони повинні відредагувати.
Команда №1.
1. Крижовнік має гострі
шипи. (Аґрус має гострі колючки).
2. Я не получаю газет уже дві
неділі. (Я не отримую газет уже два
тижні).
3. Прочитайте, там все
напечатано. (Прочитайте, там все
надруковано).
Команда №2.
1. Бояришнік – це найбільш
лікувальний кущ на даному участку. (Глід
– це найбільш лікувальний кущ на цій ділянці).
2. У цій столовій навіть
стакани брудні. (У цій їдальні навіть
склянки брудні).
3. А сливочне масло у вас
є? (А вершкове масло у вас є?)
6. «ГОСТРОСЛОВИ».
Для І
команди:
Визначте логічні пари:
1) З
вареної крашанки курча висидить
а) байдужий
2) І
за вухом не свербить б) далеко
3) Кістки
кинути
в) винахідливий
4) Де
козам роги правлять
г) зупинитися для відпочинку
5) Як
мокрим рядном вкрило
д) збентежити
6)
Ухопив шилом меду е) чогось забагато (узяти, купити, набрати)
7) Як
дурний мила є) не досягти бажаного
Для ІІ команди:
Визначте логічні пари:
1)
Джмелів слухати а) Нісенітниця
2)
Чорним по білому б)Погрожувати бійкою
3)
Брати за петельки в)Абсолютно зрозуміло
4)
Куди ворон кісток не носив
г) Бути в непритомному стані
5)
Бити на сполох д) Попереджати про небезпеку
6) За
деревами лісу не видно
е)Далеко
7)
Купи не держиться є)Не помічати очевидного
7.«БИТВА СИНОНІМІЧНИХ РЯДІВ».
Згідно з «Коротким словником синонімів української мови», у якому
розроблено 4 279 синонімічних рядів, найбільшу кількість синонімів має
слово «бити» - 45. Я ж пропоную командам дієслово «говорити» . отож
завдання наступне: утворити синонімічний ряд від поданого слова. За кожен
варіант команда отримує 1 квітку з
нашого незвичайного дерева.
Казати
Балакати
Мовити
Гомоніти
Гуторити
Повідати
Торочить
Точити
Базікати
Цвенькати
Бубоніть
Лепетати
Жебоніти
Вести
Плести
Герготати
Бормотати
8. «У РІДНОМУ КРАЇ І СЕРЦЕ СПІВАЄ»
Впізнати
пісню. Заспівати українську пісню.
- Поезія і пісня – дві великі сили. Поезія –
це вогник, який запалює душу людини, він схожий на полум’я свічки. Музика –
рідна сестра поезії. Поезія і музика мають багато спільного, тому не дивно, що
для багатьох поетів музика є невід’ємною частиною мислення.
Українська пісня… хто не був
зачарований нею?! Який митець не був натхнений її мелодіями?!
Ну де ще така чарівна пісня?
Серед яких на світі славних мов?
То серце від журби неначе
стисне, а то навіє радість і любов.
Як ви вже зрозуміли наступний
конкурс присвячений українській пісні. Але спочатку слово журі.
Фонограми пісень
1 «Розпрягайте, хлопці коней»
2 «Чорнобривці»
3 «Пісня про рушник»
5. «Два кольори»
6. «Червона рута»
7. «Чортополох»
8. «Калина»
- Продовжуючи розмову про
значущість української мови, оголошуємо наступний конкурс, який має незвичайну
назву «Ой».
9.КОНКУРС «ОЙ»
Учасникам команд треба скласти з вигуком ОЙ 5 речень:
1.Дорікання
2.Страх
3.Переляк
4.Горе
5.Здивування
10. «ЗАМІНИ БУКВУ, ЩОБ ВИЙШЛО НОВЕ СЛОВО»
- Синя соковита на дереві росте, а с
на з змінити — великий дощ впаде. (Слива, злива)
- З о метал, яким паяють,
його люди добре знають, і о на с зміни, з ним ти речення склади.
(Олово, слово)
- З к землю тверду добре б'є,
а з н у людей і тварин є.
(Кирка, нирка)
- З н частина я доби, з п я грію щозими, з р предметом стану я, от вам
загадка моя. (Ніч, піч, річ)
- З п уперта тварина, а з р на троні людина. (Цап, цар)
- Мчу дорогами я з ш, з л я ягода смачна. (Машина, малина)
- З т пливе, а з д росте. (Пліт, плід)
- З с сапаю, з ш вдягаю, з л стрибаю, з п
ховаю. (Сапка, шапка, лапка, папка)
- Яскрава квітка на городі змінила к
на р. Пишатися небозі годі,
тваринка вже тепер. (Мак, рак)
10. З т все тихо-тихо;
з м для їжі лихо, погризе, потрощить
все, що й у нору занесе. (Тиша, миша)
11. З л я риба запашна,
огорожа з т міцна; своїх хлопців
звуть батьки, коли с поставиш ти.
(Лин, тин, син)
12. З м морський
північний звір, з к я з борошна смачний.
(Морж, корж)
11. «КРАЩИЙ ЗНАВЕЦЬ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ»
1.Чий день народження 9
березня 1814 року? /Т.Г.Шевченка/
2.Хто автор поезій «Любіть
Україну»? /В.Сосюра/
3.Скільки звуків в
українській мові? /38/
4.В якому році було перше
видання “Кобзаря” Т.Г.Шевченка? /1840/
5.Слова з протилежним
лексичним значенням…/Антоніми/
6. Назвіть автора творів
“Каменярі”, “Захар Беркут”? /І.Я.Франко/
7. Самостійна частина мови,
що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, але не називає його…/Займенник/
8. Розмова двох осіб…/Діалог/
9. Речення, яке має дві і
більше граматичних основ…/Складне/
10.Хто автор повісті “Микола
Джеря”? /І.Нечуй-Левицький/
11. З якої казки загадка: “Що
в світі найситніше, наймиліше, найпрудкіше?” /“Мудра дівчина”/
12.Частина слова без
закінчення? /Основа/
13. Частина мови, яка
позначає предмет і відповідає на питання хто? що? /Іменник/
14. Інфінітив—це…/Неозначена
форма дієслова/
15. Образ людини в художньому
творі…/Персонаж, літературний герой/
16. Що буває кількісним і
порядковим? /Числівник/
17. На які групи поділяються
всі звуки? /Голосні і приголосні/
18. Яке слово зайве:
співаючи, допомагати, вивчають, сприяти.
19. Новоутворені слова та
вислови мови…/Неологізми/
20. Уривок із художнього
твору…/Епізод, фрагмент/
21. Слова, різні за звучанням
та написанням, але близькі чи однакові за лексичним значенням…/Синоніми/
21. Опис зовнішності
людини…/Портрет/
22. Члени речення, які
характеризують предмет з одного боку, відповідають на одне і питання і
відносяться до одного і того ж слова…/Однорідні/
23. Речення, що має одну
граматичну основу…/Просте/
24. Частина слова, що
знаходиться перед коренем…/Префікс/
25. Хто автор п’єси “Сто
тисяч”? /І.Карпенко-Карий/
26. Слова, однакові за
звучання, але різні за лексичним значенням… /Омоніми/
27. Співзвучні закінчення
рядків у вірші…/Рима/
28. Скільки букв в алфавіті
української мови? /33/
29. Обстановка дому чи
садиби…/Інтер’єр/
30. Яке слово зайве: другий,
третій, інший, четвертий?
31. Ким мріяв стати
Т.Г.Шевченко? /Художником/
32. Незмінна значуща частина
слова, що стоїть після кореня…/Суфікс/
33. Яке слово зайве: п’ятьма,
дев’ятьма, чотирма, шістьма?
34. Художнє
означення…/Епітет/
35. Два слова, серед яких
одне головне, а друге залежне…/Словосполучення/
36. Як називали мандрівних
співців-поетів за часи Т.Г. Шевченка…/Лірники, кобзарі/
37. Змінна частина
слова…/Закінчення/
38. Хто автор творів “Грицева
шкільна наука”, “Фарбований Лис”? /І.Я.Франко/
39. Самостійна частина мови,
що виражає ознаку предмета за дією і відповідає на питання: що робить предмет?
що з ним робиться? /Дієслово/
40. Опис картини природи,
частина реальної обстановки, в якій розгортається дія? /Пейзаж, літературний
пейзаж/
41. Розділ науки про мову, що
вивчає правильне вживання розділових знаків?/Пунктуація/
12. «КОНКУРС КАПІТАНІВ» - «СКАЖИ БЕЗ ЗАТРИМКИ»
-
Я називаю слова, а ви маєте дібрати до них антоніми без затримки по черзі.
У разі затримки відповідає суперник. Переможе той, у кого було найменше пауз та
найбільше правильних відповідей.
І команда
ІІ команда
сміятися (плакати) активний (пасивний)
корисний (шкідливий)
хворіти (видужати)
захід (схід)
ганьба (слава)
минуле (сучасне) згадати
(забути)
працьовитий (лінивий)
прокинутися (заснути)
вітатися (прощатися) світанок (присмерк)
Вчитель:Ось наша конкурсна програма і
добігає кінця.
Пропоную командам обмінятися кошиками для підрахунку квіток.
Отже, маємо такі результати: у конкурсі юних філологів
отримує перемогу команда «….».
Вітаємо їх оплесками. Ваша команда отримує грамоту за
краще знання мови і літератури. Я вас вітаю. І наостанок хочу сказати:
-Ми до сьогоднішнього дня користуємося словами,які
виростила колись для нас бабуся Мова.Але наше з вами завдання, не просто
користуватися,а й постійно доглядати той квітник,виполювати бур ян та та
вирощувати нові сорти слів-квітів.
Ще раз вітаю вас із святом української писемності та мови. Дякуємо
вболівальникам, учасникам, гостям за увагу. І до нових зустрічей!!!
Мені сподобався .Обов язково використаю!
ОтветитьУдалить